
Een kijkje achter de kademuur
Aan de Bilderdijkkade doen we onderzoek om te bepalen of we de kademuren daar kunnen renoveren in plaats van ze volledig te vervangen. Onderdeel van het voorbereidende werk is het graven van proefsleuven om de stroomkabels, gasleidingen en waterleiding in kaart te brengen. “En dan vind je niet altijd wat je had verwacht”, weet technisch manager Leah Schol.
Een vroege doordeweekse ochtend in West. Over de Bilderdijkkade komt een klein kraantje aangereden. Achter het stuur zit René Brockhoff van aannemer Rutte. Even daarvoor heeft zijn collega Carola Brockhoff twee parkeervakken afgezet met afzetbakens. “We gaan hier een proefsleuf graven om de ondergrond achter de kademuur in kaart te brengen ”, vertelt René. Even is het een beetje wrikken om de eerste klinker uit de straat te krijgen, vervolgens wipt het graafmachientje met speels gemak rij na rij klinkers van de kaderand tot aan de rijweg omhoog. Carola pikt ze op en legt ze zo snel als ze kan aan de kant. Als de sleuf breed genoeg is, kunnen ze gaan graven.

Inmiddels is ook Miguel Calor gearriveerd. Hij werkt voor ingenieursbureau Antea. Zij verzorgen in opdracht van de gemeente het volledige onderzoek in de voorbereiding van het project. Als de sleuf is gegraven, gaat Miguel aan het werk. Op zijn iPad maakt hij aantekeningen over de afmetingen en de vorm van de kademuur. En hij moet zien te bepalen hoe lang de vloer onder de kademuur doorloopt richting de rijweg. Op die manier kan hij bepalen of er hier rijen van 3 of 4 palen onder de vloer in de bodem staan.
Voor we een kade kunnen herstellen, moeten we de situatie ter plekke volledig in kaart brengen, boven en onder de grond. Kunnen de bomen op de kade blijven staan, moeten we ze verplaatsen, of kappen. Waar liggen de kabels en leidingen en kunnen ze blijven liggen of moeten we ze vervangen of omleggen. En zijn er nog verrassingen te melden over de staat en opbouw van de kadeconstructie?

Checken en afstemmen
Al met al is het geen ingewikkelde klus, maar toch gaat er nog heel wat afstemming aan vooraf, weet Laurenzo Victorie, projectleider bij Rutte. “Je moet de graafwerkzaamheden aanvragen bij de Werkgroep Werk in Uitvoering. Die coördineren alle werkzaamheden in de stad om ervoor te zorgen dat niet alles tegelijk moet en de stad dichtslibt. Vervolgens moet je een KLIC-melding doen bij het kadaster- dat staat voor Kabels en Leidingen Informatie Centrum. Van hen ontvang je digitale informatie over wat er op jouw plek allemaal ligt aan kabels en leidingen en van wie ze zijn. Dan ga je in gesprek met de eigenaren van die kabels en leidingen om te vragen of er nog aanvullende eisen zijn. En je checkt of de bodem mogelijk vervuild is en je extra veiligheidsmaatregelen moet treffen. Als je al die informatie hebt, kun je de werkzaamheden inplannen, vergunningen aanvragen en de nodige bebording laten plaatsen zodat het parkeervak en fietsenrekken op de geplande datum vrij blijven.”
Bomen, zinkers en woonboten
Ondanks al die voorbereiding kom je toch altijd wel weer een verrassing tegen bij een project, vertelt Leah Schol. Als technisch manager stuurt zij de werkzaamheden vanuit de gemeente aan. “Soms vind je kabels die nergens op de tekeningen staan, soms liggen ze op een andere plek dan op de KLIC-tekening, en soms zijn ze ook niet in bedrijf als er staat dat ze wel in bedrijf zijn, of andersom.”

Kortom, de info klopt niet altijd. Daarom is het belangrijk dat je deze onderzoeken ruim op tijd start, volgens Leah. “Als je iets van Liander wil voor je project, moet je dat 2 jaar van tevoren aangeven, en ook bij Waternet moet je ruim voor de start van de herstelwerkzaamheden kunnen vaststellen wat de mogelijkheden zijn. En dan hebben we het nog niet eens gehad over bijvoorbeeld de bomen op de kade, eventueel woonboten die er liggen, zinkers die onder de gracht doorlopen, of een peperbus op de kade.” Dat laatste is zo’n rond bouwsel dat dient als een transformatorstation voor de elektriciteitsvoorziening, meestal beplakt met grote posters.
Zuinig omgaan met publiek geld
“Zo’n peperbus hebben we ook bij dit project aan de Bilderdijkkade”, gaat Leah verder. “We moeten onderzoeken of we die peperbus tijdelijk kunnen verplaatsen voor het project, of dat we hem beter definitief kunnen verplaatsen. Dat moet je geregeld hebben ruim voor je start met je project, anders kom je in de problemen. Dan loop je vertraging op, waardoor ook andere werkzaamheden vertragen. Voor je het weet, lopen je schema en je kosten volledig uit de klauwen. En het is wel publiek geld, daar moeten we zuinig mee omspringen.”



Onderzoek renovatie
De onderzoeken die de gemeente hier aan de Bilderdijkkade samen met Antea en Rutte doet zijn erop gericht om de kademuren te renoveren, en de bomen te laten staan. Daarbij blijft ook de huidige kademuur voor een groot deel staan, maar hij krijgt een nieuwe fundering van palen die door de bestaande kademuur worden geboord, en ankers die vanuit de kademuur schuin naar achteren richting de huizen de grond ingaan. “Het renoveren van een kademuur is veel minder ingrijpend dan sloop-nieuwbouw”, vertelt Leah. “Het kost ook veel minder geld. Maar het is niet altijd mogelijk, bijvoorbeeld als het metselwerk in slechte staat is. Daarom moeten we hier ons onderzoek misschien wel nog secuurder en grondiger uitvoeren dan normaal. En vervolgens de puzzel zo leggen dat we duidelijk kunnen aangeven wat de mogelijkheden zijn voor het herstel van de kademuur. Maar eerst maar eens die onderzoeken goed afronden.”
-
We hebben grout in handenTechniek
-
De Z van ZinkerTechniek
-
Zo gaan we om met bomen langs de grachtDuurzaamheid
Deel jouw mening