skip to main content

    Composiet, wie wil dat nou niet?

    Duurzaamheid

    Video

    30 oktober 2023

    1

    Het oude houten brugdek van de drukke Westerdoksluis was in slechte staat. Bij een aanpak met traditionele methodes zouden we de brug langdurig moeten afsluiten. Daarom kozen we voor een renovatie met composiet. Zo bespaarden we tijd en geld. 

    Deze nieuwe toepassing van de vezelversterkte kunststof composiet is ontwikkeld door experts van de gemeente Amsterdam. Het was de eerste keer dat we het materiaal gebruikten voor de versterking van een brug. Gek eigenlijk, want in tegenstelling tot een traditionele houten, stalen of betonnen dek is composiet licht, sterk, makkelijk te verwerken en relatief goedkoop.

    Bovendien kun je met composiet het bestaande frame hergebruiken. Bij een standaardoplossing is dat niet het geval. Dan zou door de versterking het brugdek zo zwaar worden, dat je de rest van de brug inclusief frame en bediening moet vervangen. Een veel tijdrovender proces. En niet wenselijk, want de Westerdoksluis is een drukke brug in de centrumring die belangrijk is voor de bereikbaarheid van de stad.

    Het resultaat? De brug kon na een maand alweer open voor het wegverkeer. En niet onbelangrijk, het nieuwe brugdek kan weer 100 jaar mee.

    Composiet is een sterke, eenvoudige en goedkope oplossing, dus waarom gebruiken we die techniek niet overal? Het antwoord is simpel: omdat het vanwege het aanzicht niet geschikt is voor monumentale bruggen in de binnenstad. Voor de wat meer industriële bruggen daarbuiten is het wel een goed alternatief.

    Deel jouw mening

    Vermeulen

    Dit artikel opent met een prikkelende vraag. Het antwoord: niemand zou composietbruggen of -brugdekken moeten willen, omdat ze niet recyclebaar zijn. Terwijl we aangespoord worden om plastic tasjes van een paar gram te mijden, laat de gemeente Amsterdam enorme hoeveelheden onherbruikbaar plastic achter in de vorm van bruggen. Composiet is, ondanks zijn interessante naam, in wezen niets meer dan kunststof. Voor bruggen en brugdekken is het binnen composieten een laagwaardig product.