Composiet, wie wil dat nou niet?
Video
1
Het oude houten brugdek van de drukke Westerdoksluis was in slechte staat. Bij een aanpak met traditionele methodes zouden we de brug langdurig moeten afsluiten. Daarom kozen we voor een renovatie met composiet. Zo bespaarden we tijd en geld.
Deze nieuwe toepassing van de vezelversterkte kunststof composiet is ontwikkeld door experts van de gemeente Amsterdam. Het was de eerste keer dat we het materiaal gebruikten voor de versterking van een brug. Gek eigenlijk, want in tegenstelling tot een traditionele houten, stalen of betonnen dek is composiet licht, sterk, makkelijk te verwerken en relatief goedkoop.
Bovendien kun je met composiet het bestaande frame hergebruiken. Bij een standaardoplossing is dat niet het geval. Dan zou door de versterking het brugdek zo zwaar worden, dat je de rest van de brug inclusief frame en bediening moet vervangen. Een veel tijdrovender proces. En niet wenselijk, want de Westerdoksluis is een drukke brug in de centrumring die belangrijk is voor de bereikbaarheid van de stad.
Het resultaat? De brug kon na een maand alweer open voor het wegverkeer. En niet onbelangrijk, het nieuwe brugdek kan weer 100 jaar mee.
Composiet is een sterke, eenvoudige en goedkope oplossing, dus waarom gebruiken we die techniek niet overal? Het antwoord is simpel: omdat het vanwege het aanzicht niet geschikt is voor monumentale bruggen in de binnenstad. Voor de wat meer industriële bruggen daarbuiten is het wel een goed alternatief.
Bekijk ook
-
Trekproef aan de kadeDuurzaamheid
Deel jouw mening
Dit artikel opent met een prikkelende vraag. Het antwoord: niemand zou composietbruggen of -brugdekken moeten willen, omdat ze niet recyclebaar zijn. Terwijl we aangespoord worden om plastic tasjes van een paar gram te mijden, laat de gemeente Amsterdam enorme hoeveelheden onherbruikbaar plastic achter in de vorm van bruggen. Composiet is, ondanks zijn interessante naam, in wezen niets meer dan kunststof. Voor bruggen en brugdekken is het binnen composieten een laagwaardig product.
1 reacties
Dank je wel voor je reactie. Composiet is inderdaad een kunststof, maar dat wil niet zeggen dat het niet duurzaam is. Door gebruik van een composiet brugdek konden wij de gehele onderbouw van de brug intact laten. Dat is op zich al zeer duurzaam. Verder is composiet door zijn lichte gewicht heel goed hoogwaardig te hergebruiken. Mocht er bij vervanging van het dek geen hoogwaardige hergebruikoptie zijn, dan kunnen we door middel van pyrolyse het glas en de hars scheiden en het glas hergebruiken voor nieuwe toepassingen. Hergebruik van de hars is nog volop in ontwikkeling, maar ook daar verwachten we op niet al te lange termijn – en in ieder geval voordat het dek van brug 314 weer vernieuwd moet worden - nieuwe mogelijkheden, ook omdat de windmolenbranche hier hard mee bezig is. Wat ons betreft heeft composiet daarom niet alleen een interessante naam, maar is het ook daadwerkelijk een interessant materiaal, dat voor toepassingen als brugdekken interessante mogelijkheden biedt. Bijvoorbeeld voor het ontwerp en voor een snelle en minder complexe uitvoering. Bij brug 314 was het ons inziens in ieder geval de beste optie die we beschikbaar hadden.