skip to main content

    Hoogspanning op de Walenweeshuissluis

    Techniek

    Video

    11 januari 2024

    De kabels staan strak en de gezichten van de werklui gespannen, als een stuk beton van 8 bij 2 meter langzaam loskomt van de pijlers. Behoedzaam laat de machinist het gevaarte van ruim 20 ton naar beneden zakken. Geen moment mag hij zijn aandacht laten verslappen. Tot de kolos met een zachte plof in een schuit landt, die op het water klaar ligt. En de kabels en de mannen zich weer kunnen ontspannen.
     

    In 2020 maakten we deze korte video en reportage over het uithijsen van drie betonnen brugdelen uit de overspanning van brug 70, de Walenweeshuissluis. Inmiddels zijn de brugdelen beproefd. Een bij TNO en twee delen in het lab van de TU Delft. Op basis hiervan hebben we een nieuw rekenmodel gemaakt waarmee we veel dichter de ware sterkte van de brugdekken benaderen. Dat betekent ook dat we beter weten of en wanneer we ze moeten vervangen.

    Zo werd met precisie, opperste concentratie en de kracht van een flink uit de kluiten gewassen kraan het middendek van de Walenweeshuisluis in drie delen uitgehesen. De betonnen brugdelen werden over het water afgevoerd naar Delft, voor onderzoek bij TNO en de TU Delft.

    De Walenweeshuissluis overspant de Prinsengracht, en is een van de bruggen van de Vijzelstraat. Deze bruggen zijn niet alleen heel belangrijk voor de bereikbaarheid van de stad, maar ook als onderzoeksobject. Ze vertellen ons veel over de draagkracht van meer dan 100 andere bruggen in Amsterdam met soortgelijke constructies.

    Belasten en bezwijken

    “Een maand geleden hebben we hier al beide zijoverspanningen uitvoerig proefbelast”, vertelt gemeentelijk projectleider Erik Hutcheson. “Dat deden we toen op de locatie zelf met gewichten tot 50 ton. Met sensoren onder de brug hebben we de impact van die gewichten nauwkeurig gemeten. Maar we willen ook graag zien hoeveel gewicht er nodig is voor het beton bezwijkt. Dat kon niet ter plekke, daarom doen we dat dus in het lab in Delft. Daar hebben ze de apparatuur om die proefbelasting nauwkeurig en gecontroleerd uit te voeren en te meten.”

    Nieuwe norm

    Met het onderzoek hopen de experts nauwkeuriger te kunnen bepalen hoeveel zo’n brug van staal en beton nu eigenlijk aankan. “Er zijn ruim 100 van dit soort bruggen in de stad”, legt onderzoeksleider Andrew Quansah uit. “Hoe beter we weten wat deze bruggen in werkelijkheid aankunnen, hoe beter we de vervanging van deze bruggen kunnen plannen.”

    Deel jouw mening

    Bekijk ook