skip to main content

Bouwen met groen beton

23 mei 2025

1

De nieuwe brug tussen de Antony Moddermanstraat en de Ruys de Beerenbrouckstraat valt bijna niet op. Plat rijdek, metalen reling, dezelfde betonnen vormen als z’n voorganger en hij heeft zelfs niet eens een naam. Maar brug 627, zoals hij in de administratie heet, is de eerste gedeeltelijk groene brug van Amsterdam. En dat allemaal dankzij bijzonder beton. 

Brug 627 was er slecht aan toe. In z’n bouwjaar 1956, niet lang na de Tweede Wereldoorlog, was er zo’n schaarste aan bouwmaterialen, dat op zo’n beetje alles is bespaard. De brugvloer is wat dunner gemaakt, de palen iets smaller, dat scheelde toch weer beton. Maar die zuinigheid zorgde voor scheuren in het brugdek. Ook ontdekten bouwkundigen dat in de doorrekening van de brug, met name als het gaat om het berekenen van de draagkracht, rekenfoutjes zijn gemaakt. Die twee factoren bij elkaar verklaren de scheuren die 2018 werden ontdekt onder de brug. Daarom werd zo snel mogelijk een noodbrug naast 627 aangelegd. Het verkeer, waaronder ook de bus, werd vanaf dat moment over die tijdelijke brug geleid. 

Net iets anders 

Maar 627 is onmisbaar, dus is de oude brug gesloopt om een nieuwe te bouwen. De nieuwe brug lijkt precies op z’n voorganger, maar is anders gebouwd. Een speciaal rooster onder water, dat de oude brug extra stabiliteit moest geven, is verwijderd en komt niet meer terug. Ook krijgt de brug geen vier, maar twee rijen pijlers. Die zijn wel een stuk steviger dan de vorige. 

Onzichtbaar verschil 

Het opvallendste verschil tussen de oude en de nieuwe brug is niet direct zichtbaar. De metalen pijlers van de brug zijn gevuld met speciaal beton, zogenaamd geopolymeer beton. Over het algemeen blinkt beton als bouwmateriaal nou niet bepaald uit in duurzaamheid. Vooral bij het winnen van cement, een van de bestanddelen, komt veel CO2 vrij. Geopolymeerbeton werkt niet met cement, maar met een andere lijmstof: geopolymeer, een verzamelnaam voor minerale reststoffen. Die zijn een stuk minder vervuilend dan cement. 

Oude brug wordt nieuw beton 

Bovendien is een deel van het beton van de oude brug na de sloop gerecycled. De grote stukken zijn in een betonfabriek vermalen tot klontjes, maat knikker. Die brokken zijn weer gebruikt als ingrediënt voor nieuw beton. Dat gerecyclede beton is bijvoorbeeld in het brugdek verwerkt. 

Ook andere stukken van de brug krijgen een tweede leven. De kenmerkende metalen relingen zijn voor de sloop zorgvuldig verwijderd, schoongemaakt en gerepareerd, zodat ze weer aan de brug kunnen worden bevestigd. Nieuwe laag verf erover, en de relingen kunnen er weer jaren tegenaan. 

Brug 627 wordt in juni feestelijk geopend.

Gun bruggen een tweede ronde 

Bruggen die niet meer nodig zijn, worden vaker gerecycled. Zo was oorspronkelijk het plan om liggers van een brug uit de A10 een nieuw leven te geven in brug 627. Jammer genoeg kwamen de maten net niet goed uit. Een fietsbrug vlakbij brug 627 is wel een tweedehandsje: het is de brug die in Artis door de olifanten werd gebruikt in hun oude verblijf. Hij lag een paar jaar in het depot, tot bleek dat hij precies op deze plek perfect zou passen. 

Deel je mening

Petra

Op naar een circulaire maatschappij, top verhaal weer!