skip to main content
Een zware kolkenzuiger op de Oudezijds Achterburgwal in de Amsterdamse binnenstad

Zone zwaar verkeer

19 juni 2024

1

Na gedegen onderzoek en consultatie met de vervoersbranche heeft de gemeente in 2021 de regels voor zwaar verkeer in de binnenstad van Amsterdam aangescherpt. Het gebied binnen de S100 werd de Zone zwaar verkeer.

Binnen die zone geldt voor alle voertuigen boven de 7,5 ton dat ze een ontheffing moeten aanvragen om in deze zone te mogen rijden. Voertuigen boven de 30 ton en langer dan 10 meter komen de zone niet meer in, tenzij ze kunnen aantonen dat de lading ondeelbaar is en dat er geen lichtere of kortere alternatieven zijn. Daarnaast gelden er ook bepaalde gedragsregels binnen de zone om de bruggen en kademuren te ontzien.

De ontheffingen voor de zone worden in de regel standaard toegekend aan voertuigen die meer wegen dan 7,5 ton maar minder dan 30 ton. Maar voor kades en bruggen die in heel slechte conditie zijn, kan de gemeente deze ontheffingen intrekken. Vrachtwagens zwaarder dan 7,5 ton moeten dan een alternatieve route zoeken

In het geval dat de gemeente zou kiezen om voor een heel gebied, bijvoorbeeld de Nieuwmarkt en het Wallengebied, de ontheffingen in te trekken, kunnen alleen lichte vrachtvoertuigen onder 7,5 ton nog het gebied in. Veel vervoerders zullen dan alternatieve manieren moeten vinden om hun klanten te bevoorraden.

Meer informatie over ontheffingen voor de Zone zwaar verkeer en de gedragsregels die er gelden vind je hier: Zwaar verkeer – Gemeente Amsterdam.

Deel jouw mening

Ochten

Goedemorgen, Ik vind het heel bijzonder dat er bij calamiteiten geen uitzondering gemaakt kan worden op de 7,5 tons aanvraag, dat dit echt alleen 5 werkdagen van tevoren kan worden aangevraagd. Dit moet u echt opnieuw in beraad nemen. Is niet werkbaar in een continu bewegende transportwereld.