skip to main content

Een woonboot, een brug en 2.700.000.000 liter water

Stad

Video

20 juni 2023

Een sterk staaltje waterbeheer op de Amsterdamse grachten: Rijkswaterstaat zette de sluizen open en liet het waterpeil 7 centimeter zakken. Zodat wij een woonark op de Gelderskade naar de andere kant van de Bantammerbrug konden slepen.

De ark moest weg waar hij lag, omdat we daar de kademuur gingen vervangen. Aan de overkant van de gracht kon de ark ook niet aanmeren, omdat dat niet veilig was zo dicht bij de kadewerkzaamheden. Verhuizen naar de andere kant van de brug bleek uiteindelijk de beste oplossing.

Waterpeil verlagen

Maar eerst moest er nog een klein probleem worden opgelost: de woonboot kon net niet onder de brug door. “In eerste instantie hebben we toen het plan opgevat om de woonboot te verzwaren met kliko’s die we met water vullen”, vertelt Roos Lantink. Zij heeft de hele operatie afgestemd met de aannemer, de vergunningverleners en natuurlijk de woonbootbewoners zelf. “Toen bleek dat hiervoor veel te veel kliko’s nodig waren, hebben we contact gezocht met Rijkswaterstaat. Zij kwamen met het aanbod om het waterpeil in de grachten tijdelijk te verlagen. Met nog een klein aantal kliko’s met water aan boord zou de boot dan onder de brug door kunnen.”

2700 miljoen liter water

Om het waterpeil te verlagen zetten ze de sluizen bij IJmuiden open en stroomt er 2700 miljoen liter water van de grachten door het Noordzeekanaal naar zee. “Dat is genoeg om vijf keer de Johan Cruijff Arena te vullen”, zegt Marco Kooiman van het woonbotenteam van de gemeente. “Dat lijkt nogal drastisch voor de verplaatsing van 1 boot, maar toch krijgen ze bij Rijkswaterstaat wel vaker van dit soort aanvragen om het waterpeil aan te passen. Bijvoorbeeld bij het Prinsengrachtconcert en bij het uitvaren van het VOC-schip De Amsterdam.”

Marco Kooiman van het woonbotenteam staat het team van AT5 te woord

Interview met 'woonbotenman' Marco Kooiman van de gemeente Amsterdam

Marco: “Als het heel erg eb is en het zeeniveau is lager dan het peil in de grachten en het Noordzeekanaal, dan kun je de spuien openzetten zonder de gemalen aan te zetten. Zo maken we dus op een slimme manier gebruik van de omstandigheden.”

Minimale speelruimte

Anderhalf uur nadat Rijkswaterstaat is begonnen met het spuien kan de operatie al beginnen. Langzaam komen de duwboot en de sleepboot aan weerszijden van de ark in beweging. Beetje bij beetje schuift hij met minimale speelruimte onder de brug door. Twee man lopen heen en weer over het dak om in de gaten te houden dat hij niet vastloopt. Halverwege worden er nog wat kliko’s met water aan de voorkant geleegd, om de achterkant wat meer diepgang te geven. Een half uurtje later is het al gepiept. De woonark is onder de brug door en kan aangekoppeld worden op zijn nieuwe plek, aan de andere kant van de Bantammerbrug.

De woonboot gaat voorzichtig onder de brug door. Op de brug staan toeschouwers.

Twee man controleren vanaf het dak van de woonboot of deze onder de brug door past

Te vroeg gejuicht?

Even later blijkt er toch nog te vroeg te zijn gejuicht. Via een afvoer is er water in de betonnen bak van de boot gelopen. Gelukkig kan het euvel snel worden verholpen en lukt het de nog aanwezige sleepdienst om de boot snel leeg te pompen. Eind goed al goed dus, al zei bewoonster Karianne dat het wel echt wennen zou worden om nu na 24 jaar plots aan de verkeerde kant van de Bantammerbrug te wonen: “Het scheelt maar 100 meter, maar het is toch een heel ander stuk van de Geldersekade.” Een kleine troost is dat ze over 2 jaar weer terug kan naar haar oude stekkie.

Toekomstige woonbootverplaatsingen

Dit was de eerste keer dat Rijkswaterstaat het waterpeil in de grachten verlaagde om een woonboot onder een brug te manoeuvreren, maar grote kans dat het niet de laatste keer is. De komende decennia moeten we tientallen kilometers kademuur herstellen, en daarbij honderden woonboten verplaatsen. Daar zitten vast en zeker ook een aantal woonboten bij die niet zonder hulp onder de brug door kunnen.

Deel uw mening