Echt, een school op palen?!
Bouwmachines en hijskranen pal tegenover je school, dat spreekt tot de verbeelding. Want wat gebeurt er eigenlijk allemaal, daar aan de overkant van de gracht? Nou, dat wilden omgevingsmanagers Elise Kuijper en Jaap van Dijk wel komen uitleggen.
Jaap en Elise trekken een ochtend uit voor hun bezoek aan groep 5B van basisschool De Burght. De school staat aan de even zijde van de Herengracht, tussen de Brouwersgracht en de Blauwburgwal. Recht tegenover waar de gemeente samen met aannemer Beens de kade aan het vernieuwen is.
Als omgevingsmanagers leggen Jaap en Elise het contact met omwonenden en andere betrokkenen. Ze zorgen voor informatie over de werkzaamheden, beantwoorden vragen, en kijken of en hoe ze aan bepaalde wensen kunnen voldoen.
Bij deze werkzaamheden hoort ook een bezoek aan een schoolklas. Ze hebben er inmiddels drie gastlessen op zitten, en terwijl ze wachten op de gang blijken ze in korte tijd te zijn uitgegroeid tot lokale beroemdheden. Overal klinkt het “Hé Jaap” en “Hoi Elise”, en vol bewondering: “Daar heb je Jaap en Elise!”
Vingers in de lucht
Samen met de kinderen lopen ze de trappen op naar het lokaal op de derde verdieping. Als het eenmaal stil is in de klas, begint Elise met het verhaal van de kademuren. Wat is dat eigenlijk, een kademuur? En hoeveel kademuren denk je dat er zijn in Amsterdam? Elise vertelt dat de kademuren niet sterk genoeg meer zijn. Dat komt ook omdat ze zijn gebouwd voor paard en wagen en er nu allemaal vrachtwagens overheen rijden.
Constant gaan er vingers de lucht in: Wat is de langste kademuur van de wereld? De Chinese muur? Nee, dat is geen kademuur, want die scheidt land van land, niet land en water. En wat is de oudste kademuur? Aan het Singel misschien? Ik woon aan de Herengracht, zegt een meisje nog, voordat Jaap het stokje overneemt.
Potloden en buispalen
Jaap is van de aannemer, die voert het werk uit dat door Elise en de mensen van de gemeente wordt bedacht. Jaap en zijn team bouwen dus de kademuren, dat doen ze met damwanden. Om dat uit te leggen, heeft Jaap eerst een vraag. Wie weet er waar Amsterdam op staat? Dat weten ze allemaal wel van het versje, Amsterdam staat op palen. Wist je dan dat jullie school ook palen staat? Nee, echt?! klinkt het door de klas, daar hadden ze nog niet aan gedacht.
Om uit te leggen hoe ze de buispalen voor de nieuwe kades de grond in schroeven, gebruikt Jaap een potlood. De buispalen zijn net als een potlood, maar dan wat groter. Hoe groot? Nou, wel 20 meter. Dat is nog een stuk hoger dan jullie school hier. “Wat?! Neeeee!!”, gonst het door de klas.
Hoe het initiatief tot stand kwam
Regelmatig heeft de gemeente contact met OBS De Burght om de werkzaamheden en eventuele overlast door te spreken. “In die gesprekken kwamen we op het idee om wat terug te doen voor de buurt door middel van gastlessen op De Burght”, vertelt Elise. “Bovendien zal het werk aan de bruggen en kademuren de komende jaren nog flink zichtbaar zijn in de stad, dus is het goed om uit te leggen waarom dat nou allemaal nodig is, ook aan de jongste generaties!”
Veiligheidsneuzen en een skihelm
Als je veilig wil werken met al die buispalen en machines, heb je ook veiligheidskleding nodig, vertelt Jaap. Zoals de oranje jas die hij draagt. Op de jas staat het logo KB. “Betekent dat Kades Bouwen?”, vraagt een snugger jongetje. Slim bedacht, maar het staat voor Klaas Beens, de oprichter van het aannemersbedrijf waar Jaap werkt.
Jaap heeft ook veiligheidsschoenen met stalen neuzen, waar je zo hard op kan stampen als je maar wil, hij voelt er niks van. “De neus op je gezicht is wel wat breekbaarder”, merkt een andere wijsneus op.
En Jaap heeft ook een helm op. Nee, dat is geen gewone helm, maar een veiligheidshelm. Die is van heel sterk plastic voor als je valt of er iets op je hoofd valt. Een beetje als een skihelm dus, zegt een derde slimmerik.
En wat is dat ding dat Jaap om zijn nek draagt. Raar maar waar, dat is een reddingsvest. Als je in het water valt, wordt dat een grote ballon waardoor je blijft drijven. Dus beter om hier in de klas niet aan het koordje te trekken. “Aaaaah, echt niet?? Alsjeblieft!!”
Naar buiten!
Nee, weet Jaap, ik heb een beter idee, jullie krijgen allemaal een hesje aan, en dan gaan we naar buiten om naar de machines en het werk te kijken.
Zo gezegd zo gedaan, in paren van twee klossen de kinderen de trappen af en de straat op. Aan de overkant kijken ze hun ogen uit hoe groot de palen en de machines zijn, en hoe hier een hele nieuwe kade wordt gebouwd.
Tijdscapsule
Terug in de klas krijgen de kinderen een vervolgopdracht: maak een tekening hoe Amsterdam er over 100 jaar uitziet. De tekeningen gaan in een tijdscapsule die verwerkt wordt in de kademuur. Als over 100 jaar de kademuur vernieuwd wordt, zijn Jaap en Elise er heel waarschijnlijk niet meer. Maar dan zijn er wel weer nieuwe bouwers. Als zij de tekeningen vinden, kunnen ze zien of ze lijken op hoe het er dan echt uitziet!
Bekijk ook
-
Tussen boom en kademuurDuurzaamheid
1
-
Meer grip op onze kademurenTechniek
-
KlassenwerkStad
1
Deel jouw mening