skip to main content
Betonnen brugdek in een proefopstelling het laboratorium van de TU Delft.

Wetenschap wijst de weg

Dossier

Toen we in 2019 begonnen met de grootschalige aanpak van de bruggen en kademuren, wisten we dat er veel achterstallig onderhoud was. Maar hoe slecht de constructies eraan toe waren, hoe lang ze nog veilig mee konden en waar we moesten beginnen met het herstel? Daar hadden we maar heel beperkt zicht op.

We hebben toen een uitgebreid onderzoeksprogramma opgezet. Met proefbelastingen ter plekke van houten brugfunderingen en betonnen brugdekken. En met tal van proeven in het lab van de TU Delft en ons eigen openluchtlab in het Amstelkwartier.

Met de nieuwe kennis en inzichten die we hiermee opdeden, kunnen we nu nauwkeuriger en betrouwbaarder beoordelen hoe lang ze nog mee gaan en wat we kunnen doen om hun levensduur te verlengen voordat we ze moeten vervangen.

Dit heeft de stad inmiddels miljoenen euro’s bespaard. Bijvoorbeeld op de Oranje Loper, waar we nu niet meer 9 bruggen volledig hoeven  te vervangen, maar slechts 1. En bij de zogenaamde Verbundträgerbruggen, waar het onderzoek naar 1 brugdek nu tientallen soortgelijke bruggen in ieder geval de komende 30 jaar behoedt voor de sloop.

Ondertussen gebruiken we de wetenschap ook om nieuwe technieken te ontwikkelen die ons werk sneller of makkelijker maken. In dit dossier lees je over al deze onderzoeken en innovaties. En hoe we met al die kennis en wetenschap verder bouwen aan een solide, risicogestuurde aanpak voor het herstel van onze bruggen en kademuren. Om onze mogelijkheden nog verder uit te breiden, nog slimmer en gerichter te werk te gaan en waar dat kan de stad nog meer geld te besparen.