skip to main content
Fietser rijdt over Magere Brug bij green graffiti

Favoriete brug

2 juni 2025

De Magere Brug is verkozen tot Favoriete Brug van Amsterdam. Zo’n 50 bruggen werden genomineerd door de lezers van Aan de Amsterdamse grachten, waaruit de houten brug over de Amstel uiteindelijk als winnaar uit de bus kwam.

De Magere Brug werd in de nominaties geroemd om het uitzicht, de romantiek die hij uitstraalt, en de omgeving waar hij ligt. Hieronder lees je meer over de bijzondere geschiedenis van de Magere Brug. Maar vergeet ook niet even te kijken naar de filmpjes van onze 5 brugduwers, die elk hun eigen bijzondere brug nomineerden.

En wil je meer weten over ons werk aan de bruggen, kijk dan gerust even verder op deze site. Bijvoorbeeld naar ons verhaal over bruggenfamilies en een nieuwe rekenmethode waarmee we veel beter kunnen beoordelen hoe goed of slecht de bruggen eraan toe zijn. Over de vervanging van een brug in Nieuw-West met groen beton, het verhaal van een brug die het ook goed doet bij de dieren, de renovatie van de Süskindbrug, de bruggen in de Vijzelstraat, de bruggen van Kramer en Krop, en de geschiedenis van de welfbruggen in de stad.

De Magere Brug

De Magere Brug is niet voor niets de winnaar van de bruggenverkiezing. Het is de beroemdste en meest gefotografeerde brug van Amsterdam. Vanaf de brug heb je aan beide kanten een prachtig uitzicht over de Amstel. En als je onder de brug doorvaart en je geliefde zoent, blijf je voor eeuwig bij elkaar – zegt men.

De brug is 1 van de 9 bruggen die binnen Amsterdam de Amstel  overspannen, en verbindt de Kerkstraat met de Nieuwe Kerkstraat. De eerste plannen voor de brug waren voor een mooie stenen brug en werden rond 1660 gemaakt. De brug moest de bestaande grachtengordel verbinden met de uitbreiding aan de andere kant van de Amstel, de huidige Weesper- en Plantagebuurt.

Zwaar weer

Maar in 1672 raakte Amsterdam verwikkeld in een oorlog en kwam de stad in economisch zwaar weer. Er was voorlopig geen geld meer om aan de overkant van de Amstel te bouwen, en de plannen voor de brug werden afgeblazen. Tot er eind zeventiende eeuw enige bebouwing aan de overkant ontstond en men in 1691 besloot om de brug alsnog aan te leggen. Maar dan wel een veel goedkopere, smalle, houten brug. Die al snel de bijnaam Magere Brug kreeg.

In 1871 is de brug vervangen door een exemplaar dat veel leek op de brug die er nu staat: een dubbele ophaalbrug met negen doorvaarten. In 1934 is die brug gesloopt en is de huidige brug gebouwd. Van buiten is hij van hout, maar de liggers zijn van staal en de fundering is van beton.

Ook interessant

Tot 1994 werd de brug nog met de hand bediend door 2 brugwachters. Dat was een klusje dat nauw luisterde en niet zonder gevaar was.

Tot 2003 reden hier nog auto’s over de brug, maar sindsdien is hij alleen voor fietsers en voetgangers toegankelijk.

Elk jaar op Bevrijdingsdag vindt naast de brug voor Carré het 5 mei-concert plaats.

Deel jouw mening